onsdag 22 juni 2016

DIY Upcycling - Grillvagn som blev kattmöbel


Jag gillar tanken på att återanvända. Ofta har man saker hemma som man knappt är medveten om, och att man dessutom kan använda dessa saker till annat än de var tänkta till från början kan man inte riktigt se. Som en grillvagn i detta fall.

Själva grillen har monterats av från vagnen och sitter nu istället på det egenbyggda uteköket, och vagnen stod sönderplockad i carporten i väntan på nästa vända till återbruket.
Jag fick syn på den efter en vända med hunden och klurade lite på om jag kunde bygga en hängmatta till katterna av den - och det gick faktiskt väldigt bra!

Vi målade de trista bruna trädetaljerna vita, sedan drog vi ett rep genom skruvhålen där grillen suttit fast, så repet bildar en fyrkantig ram. Som själva hängmattan har jag tagit en IKEA-pläd, vikit den två gånger så den har fyra lager, och efter det har jag quiltat (sytt rutor) på samma yta som liggytan ska vara, detta för att ge den lite extra stadga och göra det svårare för små vassa klor att gå igenom det annars ganska tunna tyget.

Det blev ca 12-17 cm kvar runt om där jag sytt, där klippte jag remsor lika breda som mina rutor (5 cm), och klippte bort hörnen. Sedan knöt jag helt enkelt fast hängmattan med dessa remsor runt om, bara med vanliga dubbelknutar som jag drog åt ordentligt.

Voila! Katterna har fått en mysig sovplats på bästa stället på altanen!

Det syns inte på bilderna, men vi har förankrat hängmattevagnen i väggen med små vinkeljärn på båda sidor så att den inte ska välta när busiga kottar skuttar omkring!

Semlan är glad, för hon kan fortfarande gå fram till "fönstret" och kika ut!

Här ser man hängmattekonstruktionen med de quiltade rutorna och knutarna runt om.
Cayenne är vår nöjda testpilot!




En gammal stapelkorg i plast funkar också som kattbädd med några plädar i!
Vi tog dock bort hjulen.

Småttingarna gillar att både sova och busa här.


Till och med Loppan går att fånga på bild här.


Småttingar på väg till hängmattan.

Och nedan ser du hur vi har det en alldeles vanlig dag på altanen - fullt röj med andra ord!
Guldstjärna till den som hittar Loppan! :D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar