söndag 28 oktober 2012

Scrapptorget | Tips för spillpapper

Scrappat för Scrapptorget
--------------------------------

Idag är det jag, Zorcie som tipsar lite om vad man kan hitta på med sina spillpapper - för såna får vi allihop i överflöd, och ofta så sparar i jag själv dem på hög och kommer mig inte riktigt för att använda dem. Nu rör det sig så sakta mot juletider, den första snön kom till mig i Norberg härom dagen, så jag tyckte det passade att börja snegla mot julkorten... Jag började med att klippa ut en julgran i lagom storlek, vill man inte klippa på fri hand funkar en pepparkaksform eller liknande alldeles utmärkt som mall - eller en vanlig hederlig triangel som är lite långsmal och "strutig". Sedan tog jag min grenpunch och stansade ut små buntar med grenar i fyra olika gröna nyanser (och givetvis var samtliga gröna papper från min samling av spillbitar).


Sedan är det bara att se till att granen är klistrig, man jkan använda dubbelhäftande tejp - eller som jag gjort här, en limroller. Flytande lim blir bara kladdigt och meckigt för det här ändamålet, och man vill kanske pytsa på lim i flera lager/nivåer, så just en roller var extremt smidigt! När du lagt på det klistriga börjar du sätta på grenarna, som i det här fallet ska föreställa granris! Börja nedifrån och sätt dem tätt, sätt ett varv neri, dra sedan en gång med limrollern uppepå och sätt ett varv till så blir granen lite tätare. Och så fortsätter du så uppåt tills granen är täckt!



Här har jag täckt granen och kompletterat med en stam.



Nu dags att dekorera! Eb rosett i toppen, men det funkar ju med en stjärna eller något annat fint. Halvpärlorna var ursprungligen vita, men jag tyckte det blev lite trist, så innan jag limmade fast dem så färgade jag in dem med mina alcohol markers. Jag har Spectrum Noir, men det fungerar med alla typer av alkoholbaserade pennor, som Copics, ProMarkes m.m.



Nu dags att sätta ihop kortet. Kortbasen blev dock ingen spillbit då jag inte kunde hitta någon passande färg i lagom storlek, men både det vita och gröna för bakgrunden är från spillbitslådan. Och ett till band, det är alltid trevligt med band och rosetter till jul!



Och så här ser sen mitt färdiga kort ut! Komplett med doodling och prickar á la Zorcie! :D



En liten närbild på de infärgade halvpärlorna.



Och här ser man att jag lyft och textcirkeln med 3D-kuddar i två olika lager för att ge lite dimension till kortet.



Sådärja! Hoppas jag kunde inspirera till både julgranar och annat spännande att hitta på med era spillpapper! Dela gärna med er av fler sätt att använda stansar, sätt som man kanske inte tänker på direkt, men som ger spännande effekter!

Happy scrapping!
_________________________________

Carpe Punctum - Linda LW

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar