lördag 11 februari 2012

Doftugglor - Guide

Okej...
Jag utlovade en beskrivning på doftugglorna jag gjorde för ett par veckor sedan så här kommer den! Till att börja med ska jag tala om att jag inte kan ta på mig äran att ha hittat på den, de kommer från ett gratismönster jag hittade HÄR. Kika gärna in där, det finns en hel del enkla och roliga projekt (dock på engelska) för den händige! :) Min beskrivning blir dock på svenska, så håll till godo!

Jag vill ha TRE ugglor som är lite olika stora, men ganska nätta och enkla att placera, men man kan ju göra precis hur stora man vill. Förslagsvis är att man inte gör MINDRE än den minsta jag gjort, då blir det ganska pillrigt och svårt att komma åt att brodera dit näbben exempelvis...

Så här ser mallarna ut, och jag har skrivit måtten på dem så att det är så simpelt som möjligt. Gjorde mallarna i kraftig kartong för maximal livslängd! Dessutom är tanken att de ska fungera lika bra till papper, så man ska kunna rita efter dem också, ser potentialen med dubbelsidigt mönstrat papper här nämligen... :P


 

 

Klipp ut fram- och baksida med lagom sömsmån, förslagsvis med ena tyget i kontrasterande nyans för bäst effekt!




Vik ned "snibben" på framstyckets avigsida och märk ut placeringen för ugglans ögon där du tycker de skulle passa.




 
Välj vad du vill ha för ögon, jag har valt knappar för att de blir lite stora och "ugglelika", men det fungerar ju med pärlor, applikationer, paljetter eller vad annat man har till hands. Sedan syr man fast ögonen på rätsidan av tyget.




 
När ögonen är på plats syr man ihop fram- och baksida, lämna nederkanten helt öppen. Lite småklurigt att sy förbi knapparna på de mindre ugglorna, men antingen kan man byta pressarfot - eller så syr man helt enkelt dem för hand, vilket som.


 
Klipp sedan bort lite vid hörnen i överdelen så det blir lättare att vända ut och in på ugglan.


 
Vänd ut och in och peta ut hörnen ordentligt. Nu ser den ut som ett litet spöke! :D


 
Vik sedan ner snibben mellan ögonen och sy fast med tråd i passande färg så det blir en liten näbb. Sy bara igenom framstycket så du kan stoppa ugglan sedan.


 
Om du vill kunna hänga upp ugglan så är det nu läge att ordna det! Sy i en tråd inifrån ugglan (jag har använt ett virkgarn i bomull) mitt uppe på huvudet, vänd och stick ned nålen igen, dra igenom, knyt en knut, klipp av - och du har ett upphäng.




 

 
 
Nu har jag tre uggleskal med upphäng som står på parad framför symaskinen! :)


 
Nu fyller jag i ett par teskedar torkad lavendel, sedan fyller jag upp resten med tygspill som annars hade hamnat i papperskorgen till ingen nytta alls. Jag viker in kanten och tråcklar runt nederkanten, drar ihop försiktigt så inte garnet går av, knyter ihop och klipper av tråden.




 
 
Sådär! Familjen uggla är redo att ge sig ut på äventyr! Just den har familjen bor numera hos min söta kusin Tanya! :) 




Här kommer också några bilder på en annan ugglefamilj - men de familjen bor kvar här hos oss, i Lillsnorpans rum!









 _________________________________

Carpe Punctum - Linda LW

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar