tisdag 25 september 2012

ScrappTorget - Fuskstygn á la Zorcie

Inlägg för ScrappTorget
____________________________

Hej! Idag tänkte jag visa hur jag gör mina fejkade stygn! jag älskar att sy på mina alster, men ibland finns inte tiden - och definitivt inte tålamodet, och då finns det snabbare (och faktiskt även snygga) sätt att fixa den detaljen! Den här gången har jag valt att "sy" med vit tråd, och då har jag chalkat kanterna så att det vita ska framträda bättre med större kontrast.

Efter det har jag använt en vit tuschpenna och ritat streckade linjer som ska föreställa mina stygn. jag använder inte linjal utan kör på fri hand, men det går ju givetvis bra att använda sig av hjälpmedel om man vill det!


Sedan tar jag en tunnare svart tuschpenna och ritar dit "hålen" där min låtsastråd går upp och ned i pappret.


Det sista steget som gör att det ser verklighetstroget ut är givetvis skuggningen. Bestäm varifrån du vill att ljuset ska falla, jag valde upp ifrån vänster - och således ska skuggorna falla till höger, samt under mina stygn. Lite klurigare är det om man väljer att göra stygnen i en cirkel, men prova på ett kladdpapper först så är det bara att experimentera tills du känner att du fått till det.


HÄR finns ett alster jag gjort där jag använt just den här tekniken. Lätt som en plätt!

Lycka till med dina stygn!

_________________________________

Carpe Punctum - Linda LW

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar