fredag 11 maj 2012

Hobbyworld | My book of inspiration


Scrappat för HOBBYWORLD

----------------------------------------


Förra fredagen hämtade jag ut mitt allra första DT-paket från Hobbyworld från posten – och VIPS vändes allt upp och ned! Jag har länge planerat att göra en inspirationsbok där jag samlar skisser, färgkombinationer, guider, mallar och annat spännande på ett och samma ställe. Jag hade till och med sett ut vilka papper jag skulle använda – det var bara själva boken som fattades så det drog ut på tiden då jag inte hittade något ringbundet block med helt vita blad inuti.

 

 

Nu hade jag dock hittat sådana block och hade planerat att ta tag i detta i helgen – sen fick jag paketet från Hobbyworld och jag fick helt nya, härligt färgsprakande favoritpapper från Diane Kappa.

Då så – bara att sätta igång! :)

Så här går jag till väga:

  • Jag vill ha flikar till boken, så jag funderar på vilka/hur många. (i mitt fall blir det 6 st.)
  • Jag skär till 6 st papper aningen mindre än storleken på en boksida,
----------------------------------------

Last Friday I got my very first DT-package från Hobbyworld. I've been planning to make a inspiration book where I can collect sketches, different ideas, projects and such – and in my package I found the most perfect patterned paper to make that book!

Well the – let's get to it! :)

This is how I will do:
  • I want tabs in my book, I figure that six will be fine.
  • I take six different patterned paper an cut them to the right size, just a tiny bit smaller than book pages.

  • Sen chalkar jag runt kanterna för den lite smutsiga effekt jag är så förtjust i..
  • På med dubbelhäftande tejp på bitarna och sätt fast så det blir olika ”avsnitt” i boken.
  • Jag stansar ut mina flikar (s.k. ”tabs”) och skriver kategorierna på dem samt chalkar runt kanterna.
----------------------------------------
  • I chalk the edges to get that dirty touch that I am so found of.
  • I use double-sided adhesive and attach my paper, making different sections in the book.
  • I cut out my tabs and wtite my categories on them and chalk around the edge.


  • Placera ut ”tabsen” och fäst fast på de fastsatta mönstrade pappren så att samtliga är synliga i bokens kant. Jag vill att de ska sitta fast lite extra så jag gör små hål och syr fast dem.
  • Jag skär ut 6 st pappersbitar till och sätter fast på samma sätt som tidigare – fast denna gång på baksidan av de tidigare för att dels dölja stygnen på baksidan (som inte blev så vackra) och för att stadga upp sidorna lite.
----------------------------------------
  • Place the tabs in a way so they're all visible along the side of the book. I want them to stick for a long time, and punch small holes and use stitches to fix the tabs.
  • I cut out six more of the patterned paper to put on the backside to cover up stitches and make pages firmer. 
 

  








  • Sedan är det bara att göra skisser och annat roligt att sätta in i boken. Jag gjorde mallar på datorn med färdiga rutor i olika storlekar (ex. Fyrkantiga, avlånga osv...). Gjorde även en rad för att kunna skriva upphovsman till just den skissen i de fall jag vet det.
----------------------------------------
  • Now it's time to draw sketches and such and put them in the book. I used my computer to make templates in different shapes. I also made a line to give credit to the author of each sketch. (don't know them all though...)

  • NU kommer det roligaste av allt – dekorera framsidan! Zorcie är mitt alias på internet, så det var ett klockrent namn – och dessutom mer unikt än Linda!
----------------------------------------
  • NOW the fun part – decorate the front! Zorcie is my internet alias, so that was kind of obvious, and definately more unique than Linda!





Jag valde papper till framsidan, stansade sedan ut några blommor, chalkade alla bitarna. Limmade fast ett band att stänga boken med och fäste papprena med dubbelhäftande tejp och lim. Stämplade några fjärilar, klistrade fast mina bokstavsstickers, satte ihop blommorna, limmade fast dem med Martha Stewarts Permanent Glue som sitter som berg! Klart!
----------------------------------------
I chose my patterned paper for the front cover, punched oout some flowers, chalked all pieces. I attatched a ribbon to use when closing the book, after that I glued paper in place using double-sided tape and some glue. I stamped a few butterflies, and put on my letter stickers. I put my flowers together and used Martha Stewarts Permanent Glue that is rock solid when dry! All done!


För detta projekt har jag använt följande saker:
----------------------------------------
For this project I used following things:

  • Diane Kappa Country Charm 12x12 Paper Pad
  • Martha Stewarts Permanent Glue
  • Marianne Design - Clearstamps Butterfly
  • TC Spring Fling Stamps
  • Adhesive Value Pack
    - EZ-Runner
    - white 3D foam gluepads, normal sixe.
    - Hobby & photo tape, double-sided, 6 m x 6 mm.
  • Black Large Serif Foam & Glitter Alphabet And Number Stickers SP
  • EK Retro Flower Medium Punch
  • EK Retro Flower Large Punch
  • Bazzill Basics Cardstock
  • White book
  • Buttons
  • Bakers Twine (snöre)
  • Black pen
  • Fluid Chalk & Distress Pad
  • QuicKutz (for my tabs)
  • Bling
  • Letter stickers
Nu hoppas jag verkligen att jag kan inspirera någon annan att göra en inspirationsbok!
----------------------------------------
Now I hope that i can make anyone alse inspired to make their own book of inspiration!

See you all around!
_________________________________

Carpe Punctum - Linda LW

4 kommentarer:

  1. Din inspirationsbok är helt fantastiskt läcker! Kramizzzar

    SvaraRadera
  2. Inspirationsboken är kanon!! Du är såååå duktig../ PUSS

    SvaraRadera