fredag 10 februari 2012

DIY - Måla Shabby Chict! - Guide

Gammalt inlägg från 2010-09-09


Mina bruna askar är supersnygga - även i originalutförande! Däremot så har jag hela tiden stört mig på den guldfärgade dekoren och det har gjort att jag inte använt dem utan de har varit gömda i skåpet - och där är de ju inte till nytta för någon!
Med lite färg har de fått ett mer antikt och slitet uttryck och kommer pryda finhyllan hos mig istället för insidan av ett mörkt gammalt skåp!

Före

Efter





Och till sist min minibyrå från IKEA. Den har innehållit allt möjligt krafs genom åren, allt från x-krokar och gångjärn till gardinklämmor och häftstift! Däremot har den alltid sett lika trist och tråkigt trären ut - inte nu inte! Första bilden är hur den ser ut nu, tillfälligt. Det är tillfälligt eftersom jag vände lådorna ut och in så jag fick hela fronter istället för hålen man använder när man öppnar och stänger lådorna och satte dit spillpapper från scrapbookingen (mina favvismärken: Crate Paper & Chatterbox). Däremot måste jag hitta KNOPPAR i passande storlek innan jag kan använda byrån som jag vill, annars får jag inte upp lådorna när jag väl stängt dem... :P
Satte i lådorna lite löst så ni fattar hur det kommer se ut sen när allt är klart ändå - och tips på snygga knoppar med antiklook i passande färg/form/format mottages tacksamt!

Så här ser det ut nu innan det fina pappret är på plats:


Så här blir det sen (plus knoppar förstås). 






- Hur har jag gjort då?

1. Rugga upp ytan.
Jag ruggade upp ytor med sandpapper på de prylar som behövde det för att färgen skulle fästa, inte nödvändigt på obehandlade träytor och blomkrukor.

2. Måla vitt.
Jag målade med vit färg. Den färg jag använde är en matt, vit hobbyfärg som fäster på i princip alla porösa material. Hur många lager vit färg man vill måla har att göra med dels hur underlaget suger upp färgen, och dels vilken täckning på färgen man vill ha, det är bara att pröva sig fram det finns inget rätt eller fel utan allt handlar ju om vilket slutresultat man är ute efter! Matt eller lite blankare färg är också en smaksak, men jag väljer matt eftersom jag inte är klar här utan går vidare till steg 3! :)

3. Slaskmåla.
Nu var inte min vita färg bruten, och det brukar heller inte hobbyfärg vara. Köper man snickerifärg eller annan proffsigare färg på färgaffären så går det ju att bryta till precis den nyansen man önskar. Själv "trollar" jag hellre med lite olika färger tills det blir som jag vill! För att få lite gråbrun-dassig nyans över det kritvita använder jag en spretig pensel, en lackbets i en antikbrun nyans (vattenbaserad för jag avskyr starka färglukter) och en gammal trasa. Jag "slaskar" på lackbetsen med penseln, låter sitta ca 10-15 sekunder så det hinner sätta sig lite, sen torkar jag av med trasan. Ibland torkar jag rakt av, ibland duttar jag med trasan och ibland gnuggar jag - allt för att det ska se lite levande använt ut... Inte nöjd? På med mer lackbets och gör en gång till! Det är här den matta färgen gör skillnad, hade den varit blankare hade inte lackbetsen fäst lika bra utan jag hade fått jobba mer för att få samma sluteffekt.

4. Skita ner/gör det slitet.
Nu till de smutsiga/skavda kanterna. Det vanligaste är ju att man sandpapprar kanterna för att få den nötta och smutsiga looken, det har inte jag gjort. Dels för att jag har andra alternativ, men också för att jag valde att inte grundbehandla mina saker. Skulle jag ha sandpapprat hade jag nu förstört mina färglager och hade varit tvungen att smacka på massor med ytskiktsbehandling för att min preparering skulle hålla sig. Istället har jag använt "Fluid Chalks", en liten stämpeldyna (finns i massor med färger, inte bara brunt och svart) som är till för att dutta på kanterna och få det brända/smutsiga utseendet. Dynorna används främst inom scrapbooking & kortmakeri, men fäster bra även på andra material än papper, så det går utmärkt att använda så här som jag gjort. (se även separat Guide)Vill du däremot lacka över eller liknande så bör du testa på någon provbit först, för det finns stor risk att lacken löser upp dynans färg - så det kan bli lite smutsigare än vad man först tänkte... De färger på dynorna jag har använt är: Creamy Brown, Chestnut Roan, Dark Brown och Charcoal. Man börjar med den ljusaste som man kan ha ganska mycket av, sedan bygger man på med mörkare och mörkare, och mindre och mindre av dem.

5. Pynta/piffa upp.
Till byrån och kaffeburkarna skar jag till passande bitar i papper och duttade på papperskanterna innan jag limmade fast dem, det ramar liksom in pappret och det får lite skitiga sorgkanter - snyggt! :)

6. Ytbehandla.
Som avslutning tänkte jag vaxa alla träprylarna. Jag har dock inte gjort det ännu för jag har inget vax hemma, hade först funderingar på att lacka med ett halvmatt vattenbaserat lack, men ångrade mig då jag tror att vaxet kommer att tjäna mina syften mycket bättre! Det enda jag inte kommer vaxa är mina blomkrukor, de får vara som de är, de blir snyggt "förstörda" i alla fall inom några månader när mina pelargonbebisar fått bo i dem ett tag! ;)

Har jag lämnat utrymme för några frågetecken är det bara att fråga på - jag svarar gärna!

Pyssla lugnt! :)

_________________________________

Carpe Punctum - Linda LW

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar